|
به گزارش خبرخودرو، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور گفت: دانش فنی و تجهیزات کافی برای ساخت قطعات برقی و حتی سایر قطعات وجود ندارد در حالی که فرآیند ساخت قطعه نیازمند بروزرسانی و بهینهسازی مداوم است.
ابراهیم احمدی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو وضعیت دانش فنی و تجهیزات برای تولید قطعات برقی در کشور اظهار داشت: دانش فنی و تجهیزات به اندازه کافی برای ساخت قطعات برقی و حتی سایر قطعات وجود ندارد و این در حالی است که فرآیند ساخت قطعات در دنیا، مدام در حال به روزرسانی، بهینهسازی، افزایش بهرهوری و راندمان است.
وی با اشاره به قطع ارتباط صنعت خودروسازی و قطعهسازی کشور با دنیا گفت: فاصله ما با دنیا روز به روز در حال افزایش است.
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور همچنین افزود: رشد بیرویه نرخ دلار و کاهش قدرت مالی قطعهسازان از توان آنها در به روزرسانی قطعات و خطوط تولید کاسته است.
احمدی تصریح کرد: زمانی که مطالبات قطعهسازان به موقع پرداخت نمیشود، دیگر توانی برای سرمایهگذاری باقی نمیماند و زمانی که قیمت خودرو برای خودروسازان دستوری و غیرواقعی است، سرمایهگذاری را با مشکل مواجه میکند.
وی ادامه داد: خودروسازی و همچنین صنعت لوازم خانگی با سایر صنایع نظیر ساختمانسازی متفاوت بوده و نیازمند به روزرسانی و تحولات هر ساله است اما در واقع، در به روزرسانی و تامین خطوط تولید با تجهیزات جدید و پیشرفته و یا برخورداری از ECU های جدید عقب هستیم.
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور در خصوص وضعیت همکاری دانش بنیانها با قطعهسازیها برای تولید قطعات برقی گفت: همکاری با دانش بنیانها خوب است اما تا به نتیجه برسد، زمانبر است و علاوه بر آن شرکتهای دانش بنیان نیز نیازمند سرمایه و سرمایهگذاری هستند.
احمدی افزود: البته همکاری با شرکتهای دانش بنیان میبایست تداوم داشته و تحت حمایت دولت باشند به طوری که در صورت آزادسازی واردات و بهبود وضعیت نرخ ارز، همکاری با این شرکتها قطع نشده و رویکردها صرفا به سمت واردات تغییر نکند.
وی تاکید کرد: دولت میبایست با تدبیر و زیرکی در زمان آزاد شدن درهای کشور به روی واردات نسبت به واردات ماشینآلات و دانش اقدام کند.
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور گفت: سیستم باید به گونهای طراحی و اجرا شود که این شرکتها در ادامه مسیر ترغیب و تشویق شوند.
احمدی در خصوص زیرساختها و ملزومات مورد نیاز برای تحقیق و توسعه در صنعت خودروسازی بیان کرد: میبایست واردات قطعه به سهولت امکانپذیر نباشد در حالی که آنچه اتفاق میافتد، این است که واردات دانش فنی و ماشینآلات دشوار و ورود قطعه به کشور به راحتی انجام میشود. زمانی که ارزش علمی و کار تحقیقاتی محققان حفظ شود، خودبخود افراد جذب این حوزه میشوند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: پس از تحریمهای سالهای اخیر، تعداد شرکتهای دانشبنیان افزایش یافت که علت آن تغییر سیستم تولید است که باید تداوم داشته باشد و وظیفه دولت نیز در این میان برنامهریزی و تنظیمگری است. در این صورت مردم خودبخود در این جهت حرکت میکنند.